Harris Reed ontwerpt de gendervloeiende mode van de toekomst, één Harry Styles-blouse tegelijk

HomeMODE

Harris Reed ontwerpt de gendervloeiende mode van de toekomst, één Harry Styles-blouse tegelijk

De opkomende Brits-Amerikaanse ontwerper pakt hun Bowie-gaat-Victoriaanse draai aan gender-vloeiende kleding uit. Minimalisme grijpt ontwerpers vaak

Dit belachelijk zachte $ 8-t-shirt is de beste deal van de grote verkoop in Amazon-stijl
Dit zijn de betaalbare horloges waar beroemdheden dol op zijn
De beste zwembroek voor heren is de enige korte broek die je echt nodig hebt

De opkomende Brits-Amerikaanse ontwerper pakt hun Bowie-gaat-Victoriaanse draai aan gender-vloeiende kleding uit.

Minimalisme grijpt ontwerpers vaak in perioden van onzekerheid: bijvoorbeeld wanneer de mode-industrie aan de touwen staat of wanneer een bepaalde ontwerper een reset nodig heeft. Maar het werk van Harris Reed, de 23-jarige Engels-Amerikaanse ontwerper, suggereert dat mode een nieuwe periode van uitbundigheid ingaat. Reed is net afgestudeerd aan Central Saint Martins, de meest prestigieuze graduate school van de mode, maar is al hard aan het werk geweest: Ezra Miller aankleden met een gevederde hoge hoed en Solange met een portrethoed met een omtrek om te wedijveren met de spanwijdte van een roofvogel, en het smeden van een creatieve samenwerking met Harry Styles die de mogelijkheden van de blouse heeft geëlektrificeerd.

“Geslachtsvloeiende kleding is uitgegroeid tot een vat dat je kunt meenemen op elke manier die jij wilt”, zegt Reed telefonisch vanuit Engeland. ‘Misschien draag ik dezelfde blouse die ik voor Harry heb gemaakt, en misschien wel heel vrouwelijk, lief en onschuldig. Harry staat op het podium, zijn borst volledig naar buiten, zwetend, rockend. Hij claimt het echt voor zichzelf.

Reed is al een pionier van een nieuw tijdperk van genderfluïde mode, waarvan de klokbodem past bij silhouetten, ruches blouses en modevak roept de libertijnse seksuele houding van Mick Jagger en David Bowie op, evenals de delicate mannelijke ijdelheid van de romantische periode. Hun collectie van zes looks voor afgestudeerden, die op grote schaal werd gedeeld op sociale media, laat zien hoe hun werk naar het fantastisch extreme gaat: een tutu over een smoking; een hoepelrokkooi over bellbottoms; en een gesluierde hoed van kant in afmetingen van een supergrote parasol. Als tien jaar geleden ‘androgyne kleding’ vooral betekende dat mannen maatwerkconcepten herconfigureerden voor vrouwen, wordt het nu geleid door een vrouwelijke, theatrale geest.

De reden voor deze nieuwe verschuiving in gender-vloeibaar verband, legt Reed uit, is dat trans- en genderdiverse stemmen in de mode-industrie leidende invloeden op design zijn geworden, ‘of dat nu Hari Nef is, of dat is iemand zoals ik – mensen die groot zijn activisten. ‘ Merken zoals Gucci, waar Reed geïnterneerd is (en ook verscheen in een parfumcampagne en vorig jaar in de Cruise-show van 2019 liep), moderniseren het idee, eeuwen oud, toen ‘vrouwelijk zijn’ eigenlijk werd gezien als een mooie, mannelijke ding.”

Gezien het samenvloeien van genderfluïditeit en mode is Reed een pleitbezorger geworden van Mermaids, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde organisatie die trans- en gender-niet-conforme kinderen en tieners ondersteunt. Misschien wel het belangrijkste: het biedt een hotline om ouders en gezinnen te onderwijzen, en biedt de ‘hulpmiddelen om het beste soort ondersteuningssysteem te zijn dat ze nodig hebben voor hun kinderen’. Reed voegt toe: ‘Ik had zoveel geluk dat ik ouders had die echt van me hielden en me steunden, maar ik denk dat zelfs zij een beetje begeleiding en een beetje hulp hadden kunnen gebruiken. En ik weet dat er zoveel gezinnen zijn die dit niet accepteren en niet steunen, en [als iemands] familie niet contact wil opnemen met de dienst, kunnen ze de tools krijgen en krijgen die ze nodig hebben. “

Het nieuwe tijdperk van gendervloeiende kleding markeert een nieuw tijdperk voor mode: een waarin pure zelfexpressie de noodzaak vervangt om in de visie van een autoritaire ontwerper te passen. “Ik denk dat we zijn weggegaan van de tijd dat Gianni Versace je aankleedde, zodat je eruitziet als‘ een Gianni Versace-meisje ’, ‘zegt Reed. Nu: “Het is niet deze persoon die‘ mij ’draagt, maar echt opnieuw uitvindt en terugwint, niet alleen wat het kledingstuk is, maar wat het kledingverhaal is.” Ze zouden iets kunnen ontwerpen ‘van deze verwijzing uit Orlando, heel poëtisch, heel oud, maar iemand anders draagt het, en hij is een verdomde glam rock-piraat, straalt seks en Mick Jagger uit, terwijl dat misschien niet eens de originele verwijzing was.’

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0